aan het woord/Nieuws/oud-studenten

In the spotlight: Hanneke De Leeuw

Hanneke de Leeuw - ontwerper - Fabrique Publique

Hanneke de Leeuw – ontwerper – Fabrique Publique

“Ik heb geprobeerd om alles uit mijn studietijd te halen”

Afgestudeerd in 2013

Opereert als zelfstandig ontwerpster onder de vlag ‘Fabrique Publique’

Een goede ontwerppraktijk uitbouwen, met projecten waar je stuk voor stuk achter staat, dat vraagt tijd. Dik twee jaar na mijn afstuderen heb ik nog steeds het gevoel in de opstartfase te zitten, al lijkt één en ander de laatste tijd in een stroomversnelling te komen.  In die twee jaar nam ik deel aan ontwerpwedstrijden. Dat leek me een prima manier om ervaring in het werkveld op te doen binnen een welomlijnd kader waarbij je als ontwerper toch ook een grote autonomie geniet. Bovendien lonkt bij zo’n wedstrijd altijd het podium : als je genomineerd wordt, wordt je werk zichtbaar voor de buitenwereld. En voor de ontwikkeling van je netwerk is regelmatig deelnemen aan ontwerpwedstrijden en de bijhorende aandacht natuurlijk ook mooi meegenomen.

De projecten die ik realiseerde voor een vijftal wedstrijden, waren op één of andere manier een succes. Maar zoals dat gaat : soms win je de eerste prijs en valt door omstandigheden de realisatie in het water, soms krijgt je project een eervolle vermelding, wordt het geëxposeerd op diverse plekken en is er best wel wat publiciteit, maar blijft dat alles zonder verdere gevolgen. En soms wordt je project opgepikt. Dat gebeurde met ‘Warm me up, Scottie’, een stalen stoel gebaseerd op het principe van een warmwaterkruik. De stoel won de tweede prijs van de ontwerpwedstrijd Collaboration-S en maakt in april 2016 tijdens de Salone del Mobile deel uit van de tentoonstelling ‘Masterly – The Dutch in Milano’ in het Nederlandse paviljoen. En verder zitten er nog een aantal interessante projecten in de pijplijn en volg ik cursussen die me bijscholen over materialen en technieken.

Eigenlijk trek ik met die bijscholingen een beetje de sfeer van de opleiding interieurvormgeving door : ook daar werd volop al doende geleerd. Ik ervoer de lessen ontwerpen als een testlab, waar je als student vanalles kon uitproberen, onder intensieve begeleiding en met veel input van docenten. Omdat ik pas op latere leeftijd de studie aanvatte, wist ik heel goed welke kant ik op wou. Ik heb dan ook geprobeerd om uit mijn studietijd alles te halen.

Dit zou ik alle ontwerpstudenten dan ook willen aanraden : de input van docenten is heel waardevol, ook al is die soms kritisch. Kritiek op je werk is nooit leuk en het is verleidelijk ze gewoon opzij te schuiven. Maar als je ze niet persoonlijk opvat, over de pijnlijke drempel heen stapt en je de vraag stelt wat je ermee aan kan, leer je zoveel meer.

http://fabrique-publique.squarespace.com

Advertenties